2009-02-26 10:49Pressmeddelande

Kungligt bröllop blir pr-succé för Stockholm

Ett bröllop mellan kronprinsessan Victoria och Daniel Westling ger Stockholm en internationell medieexponering för upp till 800 miljoner kronor. Det är en uppskattning som omvärldsbevakningsföretaget Cision har gjort på uppdrag av Stockholm Business Region.

Kronprinsessan Victorias och Daniel Westlings förlovning var ett glädjande besked för många. Inte minst för näringslivet och Stockholms varumärke, då ett kungligt bröllop antas ge en positiv ekonomisk effekt och effektiv marknadsföring utomlands.

- Detta är en stor och glädjande händelse som många med mig har väntat på. Samtidigt kommer världens blickar att riktas mot Stockholm vilket ger marknadsföring som egentligen inte kan köpas för pengar. För oss som arbetar med Stockholms internationella marknadsföring så är det såklart en viktig händelse, säger Olle Zetterberg, vd på Stockholm Business Region.

Omvärldsbevakningsföretaget Cision har på uppdrag av Stockholm Business Region beräknat att pr-värdet för Stockholm kan uppgå, i traditionella etermedier, till 400 miljoner kronor. Inkluderas tryckt press och onlinemedier så kan värdet uppgå till det dubbla.

- Vi glädjer oss åt att uppmärksamheten kommer att dras åt Sverige och Stockholm. Att säga något om uppmärksamhetsvärdet är förstås svårt men vi uppskattar, med stöd av tidigare mätningar, att bröllopet kan komma att ses av en halv miljard tv-tittare världen över. Skulle man ge sig på en gissning vad ett sådant genomslag skulle vara värt i pengar, så ligger det sannolikt i storleksordningen upp till 400 miljoner kronor. Beaktar man dessutom andra mediekanaler som press, webb och bloggar, samt dessutom betänker att startsträckan är ett drygt år, så kan siffran sannolikt fördubblas, säger Gunilla Witt Ström, senioranalytiker på Cision.

Per Holmlund, presschef Stockholm Business Region
070-472 80 69, per.holmlund@sbr.stockholm.se

Gunilla Witt Ström, senioranalytiker Cision
08-507 412 17, gunilla.strom@cision.com

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region driver varumärket Stockholm -The Capital of Scandinavia.