2009-05-19 13:56Pressmeddelande

Rapportpresentation: Så fortsätter Stockholm att leda IT-utvecklingen

Vid ett frukostseminarium presenteras en kartläggning av den digitala infrastrukturen i Stockholm samt hur regionen kan möta utmaningarna för att fortsätta vara världsledande inom IT.

Rapporten presenteras av Stockholm IT Region. Dess slutsatser diskuteras av bland andra Sten Nordin, (M) finansborgarråd i Stockholm, Johan Eksiöö, vd på IBM Svenska och Mikael Bäckström, vd för Ericsson i Norden och Baltikum.

Stockholms stad blev nyligen utnämnd till världens IT-intelligentaste stad av tankesmedjan ICF. Stockholms stad fick utnämningen tack vare stadens bredbandsutbyggnad, satsningen på e-tjänster samt regionens konkurrenskraftiga ICT-kluster.

Frågor som kommer tas upp vid seminariet: Varför Stockholm har lyckats som IT-satsande stad? Vilka är stadens möjligheter och utmaningar i framtiden?

Tid: Torsdag den 28 maj 2009, klockan 08:00-09:00
Frukost serveras från klockan 07:30.

Plats: Kista Science Tower, Färögatan 33, våning 28.
OBS! Anmäl er i receptionen på entréplan vid ankomst.

Medverkande: Sten Nordin, finansborgarråd i Stockholm, Johan Ekesiöö, vd på IBM Svenska, Mikael Bäckström, vd för Ericsson i Norden och Baltikum, Jan Pettersson, försäljningsdirektör offentlig sektor på TeliaSonera och Pia Kullström, divisionschef för Public & Healthcare på Logica. Moderator är Magnus Höij, chefredaktör på Internetworld.

Anmälan: senast den 27 maj till: per.holmlund@sbr.stockholm.se

Rapporten "Så fortsätter Stockholm att leda IT-utvecklingen" beskriver vad som gör Stockholm framgångsrikt, idag och i framtiden, vad som driver behovet av bandbredd, ökande krav på tillgänglighet, utbyggnad av fast och trådlös IT-infrastruktur i Stockholm, utvecklingen av e-tjänster samt samarbetet mellan näringslivet och offentlig sektor för att stärka Stockholm som IT-centrum.

Presskontakt Sten Nordin
Helena Widegren, pressanvarig finansroteln
08-508 29 878, helena.widegren@stadshuset.stockholm.se

Per Holmlund, presschef Stockholm Business Region
070-472 80 69, per.holmlund@sbr.stockholm.se

Om Stockholm IT Region
Stockholm IT Region är ett samarbetsprojekt mellan offentliga och privata aktörer med syfte att stärka konkurrenskraften för ICT-branschen i Stockholmsregionen.
www.stockholmitregion.com

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region driver varumärket Stockholm -The Capital of Scandinavia.