2016-09-05 08:01Pressmeddelande

Rekordinvesteringar i Stockholms techbolag

null

Under de första sex månaderna 2016 investerades mer pengar i Stockholms techbolag än under hela 2015 och 2014 tillsammans. Detta enligt data från The Nordic Web som bevakar riskkapitalinvesteringar på den nordiska startup-scenen.

Totalt 1,2 miljarder dollar investerades mellan januari och juni i år, jämfört med 892 000 000 dollar som investerades under hela 2015, som också var ett rekordår för Stockholm. Samtidigt har antalet investeringar ökat från 90 under 2015 till 111 hittills i år.

"Vi ser en tydlig ökning av aktiviteten på den lokala startup-scenen och att fler internationella investerare hittar till Stockholm", säger Joseph Michael, startupansvarig på Invest Stockholm.

Liksom förra året, fortsatte Stockholms fintech-bolag att attrahera flest investeringar, med totalt 20 investeringsrundor. Med banbrytande företag som iZettle och Klarna har den svenska huvudstaden blivit den andra ledande fintech-staden i Europa.

Den största skillnaden i årets investeringar är fokus på startups inom hälsa och välmående. Denna sektor kom på en andraplats med 11 genomförda investeringar, och fanns inte med på listan i förra årets sammanställning av de populäraste sektorerna.

"Det finns gott om innovationer och företag på det här området som nu börjar få internationellt erkännande", säger Michael. "Detta är sannolikt på grund av en global trend och ett ökat intresse för hälsa."

De största investeringarna hittills i år har varit i musikstreamingtjänsten Spotify, mobilreklambyrån Widespace, medicinteknikbolaget IRRAS, privatekonomiappen Tink, hälsoappen Lifesum och Universal Avenue, som låter företag få tillgång till en lokal säljkår på efterfrågan.

Betydande investeringar gjordes av GV, Alphabet’s riskkapitalarm, tidigare känd som Google Ventures, Index Ventures, Balderton Capital och Accel.

Kontakt:

Marie Sundström, PR and Marketing Manager, Invest Stockholm

E-post: marie.sundstrom@extern.stockholm.se

Telefon: + 46 76 122 80 50

Joseph Michael, Business Development Manager, Invest Stockholm

E-post: joseph.michael@stockholm.se

Telefon: +46 76 122 80 59

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.