2009-03-26 12:07Pressmeddelande

Rekordmånga gymnasieelever till öppet hus i Kista Science City imorgon fredag

För andra året i rad anordnas Future Friday i Kista, ett arrangemang som möjliggör för gymnasieelever att bekanta sig med Kistas ICT-företag. I år är intresset att delta rekordstort.

Syftet med Future Friday är att låta gymnasieelever uppleva Kista och inspireras till ett framtida yrkesval inom IT och telekom. Förra året deltog ett hundratal ungdomar. I år har intresset ökat mycket stort och man räknar med att fler än tusen gymnasieelever kommer att delta under dagen.

- Kista Science City är ett av världens ledande kluster inom IT och telekom. Future Friday levandegör ett attraktivt framtida yrkesval för ungdomar och är därför ett bra initiativ för att säkra sektorns långsiktiga tillväxt och vår konkurrenskraft. Det är också ett bra exempel på framgångsrik och viktig ytterområdessatsning som kan fungera som inspiration för andra, säger Sten Nordin, finansborgarråd i Stockholm.

Under dagen får ungdomarna möjlighet att besöka många av Kistas olika verksamheter, gå på seminarier, besöka företag och delta i spännande demonstrationer av nyskapande tekniska lösningar.

Deltagande företag och organisationer är Ericsson, Scania, National Semiconductor, Movinto Fun, HiQ, Interaktiva Institutet, Chas Visual Management, Trust Solution´s, Intize, BioServo Technologies, GlobalMediaBank, IBM, Steria, Elektroniktidningen, KTH ICT - KTH skolan för Informations- och kommunikationsteknik, Stocjkholms universitet DSV - Institutionen för data- och systemvetenskap, IT&Telekomföretagen, Transfer, Kista Science City AB, Stockholm IT Region, Sting, iPack, SPIDER och Mobile Life.

För mer information:
Presskontakt Sten Nordin, Helena Widegren, presschef finansroteln
076-122 98 78, helena.widegren@stadshuset.stockholm.se

Per Holmlund, presschef Stockholm Business Region
070-472 80 69, per.holmlund@sbr.stockholm.se

Annica Englund, informationschef Kista Science City
0707-719204, annica.englund@kista.com www.stockholmbusinessregion.se

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia och är helägt av Stockholms stad.