2020-09-16 06:01Pressmeddelande

Stockholm är Europas 3:e största fintechhub, visar ny rapport

Foto: Invest Stockholm

Under 2019 steg investeringarna i Stockholms fintechbolag till nya rekordnivåer och uppgick till ett värde av 894 miljoner euro, visar Invest Stockholms nya rapport Stockholm Fintech Guide. Baserat på ett 3-årigt genomsnitt från 2017-2019 ligger Stockholm på 3:e plats i Europa, efter London och Berlin. 63 % av svenska fintechbolag har haft ökade transaktionsvolymer sedan coronapandemin bröt ut.

Mer än 400 fintechbolag i Sverige granskades inför framtagandet av Stockholm Fintech Guide. Årets utgåva av rapporten speglar sektorns snabba expansion och innehåller flera nya kategorier.

Rapporten visar att 80% av Sveriges fintechbolag finns i Stockholmsregionen. I förhållande till de totala investeringarna i Stockholms techbolag, stod fintechsektorn för ca 60 %.

Stockholms fintechsektor har utvecklats i rasande fart. Ett viktigt fokus för oss nu är att se till att Stockholm fortsätter att främja ett attraktivt ekosystem där innovativa startups får tillgång till de investeringar och talanger de behöver för att växa, säger Hans Aspgren, VD Invest Stockholm.

Höjdpunkter under de senaste 18 månaderna inkluderar Klarnas position som Europas högst värderade privatägda fintechbolag, Bank of International Settlements etablering av en innovationshub i Stockholm och bankleverantören Tinks uppköp av Instantor för att expandera i Europa.

63 % av fintechbolagen har upplevt positiva effekter av coronakrisen. Två skäl som framhålls är det ökade intresset för fintechbolagens tjänster, vilket kan bero på ett större intresse för privatekonomi bland konsumenter, samt den ökade digitaliseringen både hos privatpersoner och företag.

Om Stockholm Fintech Guide
Stockholm Fintech Guide är framtagen av Invest Stockholm och sammanfattar den senaste investeringsstatistiken, trenderna och utvecklingen av fintechsektorn i Stockholm. Rapporten innehåller även intervjuer med ett brett spektrum av representanter från fintechscenen. Tillsammans visar de vad Stockholm är bäst på – att skapa samarbeten baserade på tillit och transparens.

Ladda ner Stockholm Fintech Guide här.

För mer information, kontakta:
Jenny Berthling, Head of Fintech och medförfattare till Stockholm Fintech Guide, Invest Stockholm, +46 (0)7047 28 008, jenny.berthling@stockholm.se

Invest Stockholm är stadens officiella näringslivsorganisation som arbetar med marknadsföring och utveckling av Stockholm som affärsdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Invest Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region, som är helägt av Stockholms stad.

Relaterad media