2008-04-07 10:00Pressmeddelande

Stockholm blir värd för ETRE 2008

Den 14-17 oktober kommer Stockholm att vara värd för ETRE 2008, European Technology Round Table Exhibition. Konferensen arrangeras för beslutsfattare inom högteknologibranscher och är den främsta i världen i sitt slag.

Fler än 700 särskilt inbjudna beslutsfattare från 40 länder väntas komma till Stockholm under veckan. Konferensen har funnits i 19 år och innebär en mötesplats för bland andra riskkapitalbolag och utvecklingsföretag inom högteknologi. Syftet är att diskutera trender, affärsmodeller, innovativ teknologi, säkra finansiering och etablera nya allianser.

– Vi är både glada och stolta att ett så viktigt evenemang väljer Stockholm som värdstad. Vi är säkra på att Stockholmsregionen med dess starka högteknologiska industri inom bland annat information- och kommunikationsteknologi, robotik, life science och miljöteknik kommer bli en utmärkt plats för detta evenemang, säger Kristina Axén Olin, finansborgarråd i Stockholms stad.

Arrangör av konferensen är medieföretaget Red Herring.

– Vi vill för första gången placera ETRE i Skandinavien då vi vet att det finns mycket intressanta tillväxtföretag här. Från första början fick vi en stark support från Stockholms stad. Stockholm var det naturliga valet för ETRE, säger Farley Duvall, vd på EMEA Red Herring.

Svenska teknikföretag placeras genomgående högt i rankningar. Det senaste exemplet var EMEA Fast 500 av Deloitte, där var femte företag bland de europeiska topplaceringarna var Stockholmsföretag.

För mer information, kontakta:

Kristina Tidestav
Vd Stockholm Business Region Development
kristina.tidestav@sbr.stockholm.se

Farley Duvall
Vd EMEA, Red Herring
+41(0)44.445.34.92
fduvall@redherring.com

Per Holmlund
Pressansvarig Stockholm Business Region
+46 (0)70-472 80 69
per.holmlund@sbr.stockholm.se

Stockholm Business Region
Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort.

Red Herring, Inc
Medieföretaget Red Herring grundades 1993 med syfte att bevaka teknologi, innovationer, finansiering och entreprenörskap. ETRE har arrangerats sedan 1989 och lockar de främsta globala aktörerna inom högteknologi och finans.
www.redherring.com