2011-08-23 14:15Pressmeddelande

Stockholm het som startup-stad enligt Wired

Stockholm är en av Europas hetaste städer för nya innovativa företag. Det skriver den inflytelserika tidningen Wired som utnämner Stockholm och fyra andra städer till ”Europe’s startup capital”.

– Vi är naturligtvis glada för den här sortens uppmärksamhet, och vill passa på att gratulera företagen som omnämns. Växande och framgångsrika företag är en av våra viktigaste tillgångar och dessa spjutspetsföretag betyder mycket, såväl för vår konkurrenskraft som för vår image, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd i Stockholms stad.

Till Stockholms fördelar nämns bland annat att Sverige är världens mest uppkopplade ekonomi och att Stockholms entreprenörer har ett internationellt perspektiv när det handlar om att utveckla innovativa teknikföretag.

Tidningen listar 12 Stockholmsbaserade framgångrika innovativa företag: Klarna, Mojang, Bambuser, Stardoll, Rebtel, Tobii, Hoa’s Tool Shop, Izettele, Videoplaza, Jaycut, Voddler och Shootitlive.

Övriga städer som omnämns är Paris, Moskva, Tel Aviv, och Berlin. Artikel finns tillgänglig i septembernumret av Wired UK. En kortare version finns att läsa här:

För mer information:
Per Holmlund, presschef Stockholm Business Region
070-47 28 069, per.holmlund@stockholm.se

Presskontakt Sten Nordin:
Oliver Carrà, pressansvarig, 076-12 29 202

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region driver varumärket Stockholm –The Capital of Scandinavia.