2009-02-02 10:11Pressmeddelande

Stockholm utnämnt till en av världens it-smartaste städer

Stockholms stad har tilldelats utmärkelsen Top Seven Intelligent Communities of 2009, bland annat för stadens utbud av e-tjänster och satsningen på utbyggnad av bredband. Bakom utmärkelsen står tankesmedjan Intelligent Community Forum, ICF.

I oktober förra året tilldelades Stockholms stad och 20 andra städer utmärkelsen The Smart 21 Communities. Av dessa städer har nu Stockholm och sex andra städer fått utmärkelsen Top Seven Intelligent Communities of the Year. Vinnaren utses vid en konferens i New York i maj.

- Det är mycket glädjande. Under en lång tid har vi i Stockholm satsat medvetet på it-infrastruktur, förutsättningarna för företagande, samarbeten och marknadsföring. Utnämningen är ett kvitto på att vi har satsat rätt, säger Sten Nordin, finansborgarråd i Stockholm.

De städer som får utmärkelsen Top Seven arbetar enligt ICF med banbrytande ekonomisk utveckling och socialt inkluderande inom den så kallade bredbandsekonomin. De arbetar aktivt med infrastruktursatsningar, utbildningar, administration och medborgarinflytande. Företagen bidrar till att utveckla nya produkter och tjänster vilket ökar städernas konkurrenskraft och alla medborgare oavsett social och ekonomisk status har tillgång till bredband och bredbandstjänster.

- I den bredbandsekonomi vi nu går in i är det viktigt att alla har tillgång bredband och bredbandstjänster. Stokabs snabba utbyggnad till Stockholms hushåll skapar förutsättningar för detta. Utmärkelsen visar att detta är något som också uppmärksammas internationellt, vilket är mycket glädjande, säger Jörgen Kleist, vd på Stokab.

ICF uppmärksammar särskilt stadens utbud av e-tjänster och Stokabs utbyggnad av världens största öppna bredbandsnät. Kista science city med 1 400 företag får beröm, liksom satsningen på att underlätta för företag att etablera sig i regionen, bland annat med hjälp av en så kallad företagslots. ICF imponeras också av att samtliga medarbetare i staden engagerar sig för att tillsammans skapa och förverkliga Vision 2030 - en långsiktig vision som beskriver hur Stockholm ska utvecklas till en stad i världsklass.

De övriga städerna är Bristol (USA, Eindhoven (Nederländerna), Fredericton (Kanada), Issy-les-Moulineaux (Frankrike), Moncton (Kanada) och Tallinn (Estland).

Om utnämningen
ICF uppmärksammar städer som är duktiga på arbeta för en hållbar utveckling och som underlättar för medborgare och företagare att verka i staden. Ett sätt att uppmärksamma dessa städer är genom den prestigefyllda utmärkelsen Intelligent Community of the year, som delats ut varje år sedan 1999.

Per Holmlund, pressansvarig Stockholm Business Region
070-472 80 69, per.holmlund@sbr.stockholm.se

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia och är helägt av Stockholms stad.