2014-11-25 13:00Pressmeddelande

Stockholms stads Innovationsstipendium: Här är årets 20 nominerade 2014

Idag presenteras de tjugo nominerade till årets sju innovationsstipendier. Stockholms stads Innovationsstipendium delas ut med syftet att stimulera innovationskraften i staden och skapa förutsättningar för nya företag. 270 personer ansökte om stipendiet i år, vilket är 100 fler än föregående år.

-  Vi vill främja innovationskraften i staden eftersom det skapar fler arbetstillfällen på sikt. Stipendiet ger innovatörerna en kvalitetsstämpel och bidrar till regionens framtida tillväxt, säger Olle Zetterberg, VD Stockholm Business Region.

Årets nominerade utan inbördes rangordning är:

•  QueCut: Digital betalsystem för evenemang. Nominerad: Ulf Almberg

•  Azure Dragon Pass: Ett certifieringssystem för kinesisk turism. Nominerad: Adam Pettersson. Medsökande Elias Glaveby och Bowen Sui.

•  Tempus Fugit: En platsspecifik soundwalk-app. Nominerad: Rebecka Pershagen

2.  Kulturella & kreativa näringar
•  Codarica: En kodningsapp för barn. Nominerad: Sanna Nilsson. Medsökande Lovisa Levin, Rosalyn Knapp och Marcus Lindström.

•  Jemmila: Modemärke för affärskvinnor i en globaliserad värld. Nominerad: Faduma Aden

•  BleepBlocks: Musikinstrument för små barn. Nominerad: Håkan Lidbo. Medsökande Per-Olov Jernberg och Dan Spegel.

3.  Miljöteknik
•  QualiFare: Verktyg för måltidsoptimering. Nominerad: Camilla Byrinder

•  Folkhybriden: En drivlina för fritidsbåtar. Nominerad: Rikard Wildare

4.  Life Sciences
•  Ergo Push: Ett städverktyg. Nominerad: John van Leer. Medsökande Göran Hägg.

•  Fast Tray: Operationsprodukt. Nominerad: Mikaela Persson. Medsökande Camilla Lagerfors och Harald Svensson.

•  Genit-Handle with care: En produkt vid förlossning. Nominerad: Oliver Mohseni. Medsökande Khurram Yousaf, Gunilla Ajne och Magnus Westgren.

5.  Vardagsprodukter

•  Znogg: Hygienisk spade för hund och katt. Nominerad: Alexandra Kamis. Medsökande: Glenn Rönnberg

•  Tubeix: En produkt för cyklar. Nominerad: Hans Hällström

•  KeepJar: Produkt för nappflaska. Nominerad: *Annamaja Segtnan. Medsökande Emelie James.

6.  IT & Telekom

•  RelationDesk: Digitalt verktyg för kundrelationer. Nominerad: Fritjof Andersson

•  Weld: Ett visuellt programmeringsverktyg. Nominerad: Tom Söderlund. Medsökande Henric Malmberg och Andres Martinez Peyrou.

•  LiveGuide: Personlig guide till direktsänd video på nätet. Nominerad: Gustav Salomonsson. Medsökande Hugo Björkdahl, Johan Cato och Sebastian Andreasson.

7.  Tjänster

•  BlankPage: En tjänst för aspirerande författare. Nominerad: Jesper Bylund

•  CityFlow: Ett navigationssystem för yrkesförare. Nominerad: Jonas Bohman. Medsökande Ulrika Bohman.

•  Dreams: Tjänst för hälsosam privatekonomi. Nominerad: Henrik Rosvall

Om Stockholms stads Innovationsstipendium
Innovationsstipendiet är stockholmarnas eget pris och delas ut inom sju kategorier: IT & Telekom, Miljöteknik, Kulturella & kreativa näringar, Vardagsprodukter, Tjänster, Besöksnäring och Life Sciences. För att nomineras måste den tävlande vara bosatt eller arbetande/studerande i Stockholms stad.  Stipendiaterna offentliggörs under en ceremoni i Stadshuset den 11 december. Stipendierna delas ut av Stockholms stads Finansborgarråd, Karin Wanngård.
www.innovationsstipendiet.se

För mer information
Ann-Charlotte Jönsson, PR Manager, Stockholm Business Region, tel: 08-508 28 507, ann-charlotte.jonsson@stockholm.se

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.