2014-08-22 06:03Pressmeddelande

Stockholms stads innovationsstipendium öppnar ansökan

null

Mellan 21 augusti och 9 oktober öppnas möjligheten att ansöka om Stockholms stads innovationsstipendium. Den totala prissumman är på 600 000 kr.

Alla som bor, studerar eller arbetar i Stockholm, och som har en idé på en ny produkt eller tjänst, kan söka stipendiet i sju olika kategorier. Kategorierna är IT & Telekom, Miljöteknik, Kulturella & kreativa näringar, Vardagsprodukter, Tjänster, Besöksnäring och Life science. De sju vinnarna får dela på 600 000 kronor. Prisutdelningen äger rum i Stockholms stadshus i anslutning till Nobelveckan.

-  Stockholm ska vara en av Europas ledande tillväxtregioner 2020. Det här är ett sätt att premiera innovationsförmågan hos stockholmarna. För mig är det viktigt att uppmärksamma och belöna den kreativitet som de här stipendiaterna uppvisar, säger Ulla Hamilton, företagarborgarråd (M).

Juryn består av experter inom respektive stipendiekategori. Jessica Nilsson investerare från Northzone är ny för i år i IT och Telekom-kategorin, liksom Amir Sajadi som är VD för Hjärta Hjärna Cash i Tjänstekategorin. Lotta Ahlvar från Handarbetets vänner är ny medlem i juryn för Vardagsprodukter.

Förra årets pristagare inom kategorin Besöksnäring Spontanos Ludvig Linse förklarar vad priset betytt för företaget.

-  Det var ett viktigt pris för oss, ett tecken på att vi gjorde någonting rätt i ett viktigt skede. Prispengarna har varit ovärderliga då de var basen som gjorde det möjligt för oss att satsa heltid på Spontano. Priset gav oss en kvalitetsstämpel och värdefulla kontakter. Sedan dess har allt gått i rasande fart. Vi har blivit fler, skaffat eget kontor, fått en del fräcka partnerskap och håller nu på med nästa generations Spontano.

Mer information om stipendiet och juryn finns på
innovationsstipendiet.se

Om Stockholms stads Innovationsstipendium

Sedan 1985 har Stockholms stad delat ut stipendier till
innovatörer som presenterar starka idéer för nya produkter och tjänster. Syftet
är att främja företagandet. Bland stipendiaterna finns såväl amatörer som proffs.
Som exempel på tidigare års belönade innovationer finns allt från soldriven
vattenrening, satellitkommunikation och läkemedelsframställning till appar,
mammabyxa, skoskyddspåtagning och mobila rutschkanor.

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.