2006-12-07 14:59Pressmeddelande

Välkommen på 45 kvadratmeter möter Nobelpristagare

Nobelpristagare och alla andra som färdas från Arlanda till Stockholm välkomnas av en helt ny elektronisk ljusskylt.
Fredagen den 8 december, tänds skylten vid vägkanten på E 4 vid trafikplats Glädjen i Upplands Väsby som hälsar välkommen till Stockholm – The Capital of Scandinavia. Samtidigt tänds en likadan skylt på E4 vid Slagsta i Botkyrka.
Skyltarna har tagits fram i samarbete mellan Stockholm Business Region och Vägverket Region Stockholm. Skyltarna kommer även att informera om aktuella större evenemang i Stockholm, Nobelveckan med kulmen på prisutdelningar och galamiddag den 10 december är det första exemplet.
- Vi tycker att det är ett både trevligt och effektivt sätt att informera om de många stora internationella evenemang som pågår i Stockholm. En del av dessa påverkar ju även trafiken, som Stockholm Marathon, säger Anne Årneby, Kommunikationschef vid Stockholm Business Region.

Vägverket som i normala fall har en mycket restriktiv hållning till andra skyltar än renodlad trafikinformation längs vägarna ser mycket positivt på skyltarna. Vid exempelvis utländska statsbesök påverkas trafiken via avstängningar och skyltarna kan informera om detta.
- De elektroniska skyltarna kommer även att kunna användas för aktuell trafikinformation, som att det inträffat en olycka som får konsekvenser för trafikflödet, säger Susanne Lindh, chef för Vägverket Region Stockholm.

Detta är ett försöksprojekt som pågår 2007 och 2008, därefter kommer projektet att utvärderas och beslut om fortsättning kommer att tas.

Ladda ner högupplöst bild: http://www.stockholmbusinessregion.se/upload/press/Skylt1.jpg

För mer info kontakta:
Anne Årneby, Kommunikationschef, Stockholm Business Region Direkt: +46 (0)8 508 28 074, Mobil: +46 (0)704-728 074, anne.arneby@sbr.stockholm.se

Katarina Ginsburg , Presschef, Stockholm Business Region , Direkt: +46(0)8 508 28 069,
Mobil: +46(0)704-728 069, katarina.ginsburg@sbr.stockholm.se

Susanne Lindh, chef Vägverket Region Stockholm, Direkt: +46(0)8 757 67 55, Mobil: +46(0)73 332 73 50, susanne.lindh@vv.se